Detail Buku

Rujukan Induk Pendidikan Karakter Mulia
Kaya cerita,  penuh dialog,  sarat inspirasi
Etiket bagi muslim lintas usia

"Aku diutus semata-mata untuk menyempurnakan kemuliaan akhlak." (HR Ahmad)
"Mukmin yang paling sempurna imannya adalah yang paling baik akhlaknya." (HR Abu Dawud dan Tirmidzi)
"Tidak ada yang lebih berat dalam timbangan manusia di hari kiamat daripada akhlak yang baik." (HR Abu Daud dan Tirmidzi)

Suatu utusan datang kepada Nabi saw. Mereka bertanya,  “Wahai Rasulullah,  siapa yang paling dicintai Allah?” Beliau menjawab,  “Yang paling baik akhlaknya.”
(HR Ahmad dan Ibn Majah)

Suatu hari Nabi bertanya,  “Maukah kalian kuberitahu siapa yang paling kucintai?” “Tentu,  ya Rasul, ” jawab mereka. Beliau bertanya sekali lagi dan menegaskan,  “Orang yang paling baik akhlaknya.” (HR Ahmad)

Seorang lelaki menemui Rasulullah saw. dan bertanya,  “Ya Rasulullah,  apakah agama itu?” Rasulullah menjawab,  “Akhlak yang baik.” Kemudian ia mendatangi Nabi dari sebelah kanannya dan bertanya,  “Ya Rasulullah,  apakah agama itu?” Nabi menjawab,  “Akhlak yang baik.” Kemudian ia menghampiri Nabi dari sebelah kiri,  “Apakah agama itu?” Dia bersabda,  “Akhlak yang baik.” Kemudian ia mendatanginya dari belakang dan bertanya,  “Apa agama itu?” Rasulullah menoleh kepadanya dan bersabda,  “Belum jugakah engkau mengerti? Agama itu akhlak yang baik.” (al-Targhîb wa al-Tarhîb 3: 405).

Buku ini memandu Anda setahap demi setahap untuk memahami dan menghayati akhlak Nabi—Sang teladan sepanjang zaman—serta bagaimana meneladaninya di zaman kita. Amr Khaled memotivasi pembaca agar berpegang pada karakter istimewa itu dan menjabarkan urgensi setiap akhlak,  pengaruhnya bagi kesuksesan diri sendiri dan masyarakat,  serta pahalanya di dunia dan akhirat.

Inilah pelatihan lengkap untuk membangun kepribadian-mukmin sejati. Penting untuk Anda simak,  kado berharga untuk putra-putri Anda,  dan layak dijadikan bacaan wajib murid-murid Anda. Kaya cerita,  penuh dialog,  sarat inspirasi.

Dr. Amr Khaled—kelahiran Alexandria,  Mesir,  1967—adalah cendekiawan muslim yang disebut-sebut sebagai salah satu orang berpengaruh di dunia (versi majalah Time) dan mubalig ternama dan motivator berpengaruh kaliber dunia (versi The New York Times). Ia meraih diploma dari the Islamic Studies Institute (2001) dan Bachelor of Science dari Cairo University (1988),  serta menempuh studi doktoralnya di Wales University,  Inggris  (2003). Buku-bukunya diterjemahkan ke berbagai bahasa.

Daftar Isi Buku Buku Pintar Akhlak


PENGANTAR
AKHLAK: Lebih Indah dari Yang Anda Kira
IHSAN: Life Must Be Excellent
TAWADUK: Kian Rendah Hati,  Kian Bermartabat Tinggi
JUJUR: Rahasia Hidup Mujur
AMANAH: Kian Tepercaya,  Kian Berjaya
KESETIAAN: Semakin Setia,  Semakin Mulia
MALU: Tiada Iman Tanpa Rasa Malu
KASIH SAYANG: Rahasia Hidup Lebih Bahagia
NASIHAT: Saling Mengoreksi,  Saling Introspeksi
PERSAHABATAN: Mencari dan Menjadi Teman Terbaik
PENGETAHUAN: Semakin Berilmu,  Semakin Bermutu
JATUH CINTA: Etika Berpacaran dan Bermesraan
SABAR: Rahasia Sukses Orang Beriman
OPTIMISME: Mindset Orang Beriman
TAWAKAL: Mukjizat Berserah kepada Allah
MENJAUHI DOSA: Meninggalkan Maksiat,  Menikmati Rahmat
MUJÂHADAH AL-NAFS: Bertekad Mengendalikan Nafsu
MENGHADAPI COBAAN: Hati Kian Teruji,  Iman Kian Terbukti
MENGHARGAI WAKTU: Hidup Sekali Harus Berprestasi
CERDAS EMOSI: Peka Matahati,  Pandai Menata Diri